
Tik Tok guidelines 25/7/2025
De nieuwe Tik Tok regels.
Er is de komende weken al veel om te doen geweest, DE NIEUWE TIK TOK REGELS. Maar wat betekend het dit eigenlijk voor ons allemaal? Het wordt enkel steeds strenger dit omdat het besef eindelijk gekomen is dat er bepaalde zaken moesten aangepakt worden, niet omdat Tik Tok ons wil straffen maar omdat het vaak voor hen moeilijker wordt naar overheden om een standpunt in te nemen. Hier onder sommen we ze even op: (laatste update 24/07/2025 18.40)
- LIVE STREAM REGELS
Minimumleeftijd voor livestreaming en het ontvangen van gifts; 18 jaar
Wat verandert er hier? Vroeger mocht je enkel giften als je +18 was en kon je live streamen vanaf 16 jaar dit alles wordt nu samen gebracht naar +18
Verboden om anderen te filmen of livestreamen zonder hun toestemming
Hier wil TikTok duidelijk verbieden dat je in een livestream een andere livestream afspeelt, of dat je tijdens je livestream mensen ongewenst zou filmen dit heeft te maken met de GDPR wetgeving waar tik tok al vaak voor op de vingers werd getikt
Geen Gift-bedelarij meer
Geen pin-tellers, doelen, countdown of actieve oproepen om gifts te sturen
BV; komaan mensen neem allemaal een teamhartje of wie stuurt er een roosje dat gaat helaas niet meer kunnen, hoe dit te werk gaat met battle is dan nog maar de vraag de truk hier in is niks te zeggen en de instructies van de battle te volgen vaak wordt daar aangekondigd hoeveel roosjes je nodig hebt etc.
Een doel instellen zal ook niet meer kunnen dus de klassieke instellingen of TikFinity Tools zal je niet meer kunnen gebruiken ook de sounds tnx for the gift ook niet meer
Sinds kort kon je ook op Tik Tok live studio en in je Live bv zeggen 1 coin ; 20 sec langer live dat kan en mag ook niet meer.
Geen muziek (Sounds of commercial sounds) toegestaan tijdens livestreams
Je kent het wel livestreamers gaan graag even live maar op de achtergrond hun favoriete playlist van itunes of spotify of soundcloud, Live studio streamers deden dit dan via dat platform, tik Tok kan dit niet meer toelaten aangezien ze steeds meer met de rechten van de auteurs in de problemen komen. SABAM is geen oplossing aangezien deze geen agreement heeft met TIKTOK, andere platforms zoals spotify / Itunes hebben wel een overeenkomst met sabam maar TikTok laat deze ook niet meer toe.
Green screen-effecten
Livestreams mogen geen misleidende green screen effecten bevatten, wat kan dus niet meer, In de auto live gaan met een foto, In je live een foto plaatsen om bv je achtergrond locatie te verbergen, bv enkel met een foto van je zelf live gaan, kortom is de bedoeling van Tik Tok elke Live stream ook echt de Live ervaring te hebben niet met een foto. - SANCTIES LIVESTREAM
Bij overtredingen van de hierboven vermelde punten, kan je livestream opgeschort worden van 24u tot 7 dagen lang, bij herhalingen volgt een permanente BAN
Let op de bans worden gecontroleerd door zowel menselijke controle als het AI systeem. - CONTENT REGELS
Geen green screen-spam of misleiding (bv nepnieuws achtergronden of fake drama)
Geen reposts van andere creators meer (zonder hun toestemming)
Geen haatspraak of beledigende taal (Racisme Seksisme, Homofobie enz, hier haalt de Vlaamse Regulator zijn slag thuis Info van hen vind je hier.)
Geen mis informatie (Rond gezondheid, politiek, religie, enz)
Geen seksuele toespelingen of suggestieve inhoud, (vooral niet richting minderjarigen)
Geen gevaarlijke challenges, (nepgiveaways of clickbait)
Geen content uploaden met AI-stemmen of beelden van anderen zonder toestemming
AI-muziek moet gelabeld worden met tags zoals #AIgenerated of #AIcover
Elke samenwerking of reklame moet ook een tag bevatten #Advertentie #samenwerking - MUZIEKGEBRUIK (TIKTOK MUSIC TERMS)
Muziek uit TikTok's gewone muziekbibliotheek ("Sounds") mag enkel gebruikt worden voor: Persoonlijk gebruik en Niet-commerciële doeleinden
Voor commerciële doeleinden (branded, advertenties, promotie) mag enkel muziek uit de: Commercial Music Library (CML) gebruikt worden
Je mag geen populaire liedjes gebruiken in betaalde samenwerkingen
Je mag geen mashups, remixen of edits uploaden zonder rechten
Muziek mag niet als standalone audio gebruikt worden (dus altijd met video)
Geen muziek gebruiken in combinatie met politieke content
Livestreams met muziek zijn verboden, tenzij je alle rechten bezit - BRANDED CONTENT + TRANSPARANTIE
Elke samenwerking of reclame moet duidelijk gemarkeerd zijn met: Hashtags zoals #spon, #ad, #reclame en Gebruik van TikTok's Branded Content Tool
Medische claims zijn verboden zonder bewijs (bv. afslankproducten, huidverzorging)
Geen "voor-na" transformaties of misleidend lichaamsbeeld
Alcohol, dating, investeringen of gezondheidsproducten vereisen: en Leeftijdsverificatie (18+) en Transparantie en Mogelijk extra goedkeuring
- ALGEMENE VOORWAARDEN + JURIDISCHE REGELS
Nieuwe Terms of Service zijn automatisch van kracht vanaf 25 juli 2025 en zal je dienen te bevestigen via u App bij het openen van TIKTOK
Dit geldt ook voor de regels rond: Coins & Beloningen + Muziekgebruik + Branded content + AI-inhoud.
Juridische geschillen kunnen voortaan via: + Lokale rechtbanken in België/Nederland Of via Ierland of Engeland/Wales
TikTok behoudt zich het recht voor om video's te dempen of verwijderen bij overtreding
AI-content zonder toestemming van betrokken personen kan direct verwijderd worden
Korte Samenvatting
DOMEIN
LIVESTREAM
MUZIEKGEBRUIK
AI - CONTENT
BRANDED CONTENT
GEDRAG
WAT MAG NOG WEL
Creatief, interactief live gaan zonder een vorm van gift bedelarij, ontvangen dus wel maar dan enkel bedanken, hiervoor. Muziek afspelen enkel als je de volledige rechten hiervan hebt, dus bv je eigen muziek.
CML (commercial Music Library) in commerciële video posts
Toegestaan met disclosure met de verplichte melding #AIcover
Toegstaan met de juiste labels & tools
Posetief, respectvol, eerlijk.
WAT MAG NIET
Muziek afspelen, ongepaste content, of filmen zonder een toestemming
gift of geld bedelarij
Geld bedelarij voor doelen
Sounds in advertenties, edits zonder de rechten
Stem of beeld imiteren zonder toestemming
verstopte reclame, medische claims zonder bewijs hiervan
Haatspraak op alle vlakken ook in livestreams, misinformatie, gevaarlijke challenges
LET OP
Elke dag ontvangen we updates van TIKTOK en plaatsen we deze hier met de voorbeelden wat kan en wat niet, ons advies tracht hiernaar te streven want we verwachten een overload aan cases die we zullen moeten indien dat wil zeggen dat de Helpdesk van TIKTOK waarin we rechtstreeks mee in contact staan langere wacht tijden zal hanteren, trachten te vermijden is dus onze boodschap